reviews-boosten-business

Van klanten naar ambassadeurs: waarom reviews jouw business boosten

Consumenten vertrouwen steeds meer op de mening van andere consumenten bij het nemen van aankoopbeslissingen. Bedrijven profiteren hiervan door user-generated te stimuleren. Denk hierbij aan reviews, testimonials of social media posts van tevreden klanten. Hoog tijd dus om hier ook je voordeel mee te doen.

“Op naar de sterren en daar voorbij!”

Ken je Buzz Lightyear nog? Deze space ranger uit de animatiefilm Toy Story is wereldwijd bekend geworden met deze quote. Toch heeft deze ruimteheld stiekem een vooruitstrevende blik gehad. Want ver voorbij de sterren gaan is tegenwoordig geen luxe meer, maar een must voor bedrijven. Alleen sterren in Google reviews zijn niet meer genoeg. Klanten willen reviews lezen van echte mensen. Echte meningen en ervaringen waarop zij hun aankoop kunnen baseren. Nu we dagelijks collectief overspoeld worden met marketingberichten kiezen mensen namelijk steeds meer op basis van gevoel én ervaringen van anderen.

op naar de sterren

Promoot het rimpeleffect voor jouw klanten

Nee, we hebben het niet over die barcode boven je mond als je ouder wordt. Dit zal overigens bij veel dames en heren vrij lastig te promoten zijn, maar dat even geheel terzijde.  We hebben het over de spreekwoordelijke druppel die in het water valt en kringen in het water veroorzaakt. Over de moedereend die haar kroost voorgaat als ze de weg oversteekt. De bizon op de prairie die zijn hele kudde in beweging krijgt. Enfin, je hebt het plaatje. Het rimpeleffect kan twijfelende bezoekers net over de streep trekken bij het maken van een aankoopbeslissing. Ook kunnen jouw ambassadeurs weer nieuwe ambassadeurs maken met hun meningen. En het geeft je inzicht in wat klanten echt belangrijk vinden.

Wees dus niet bang voor eventueel een enkele slechte review, maar sta juist open voor de mogelijkheden die reviews bieden. Door jouw klanten te stimuleren om hun mening te geven over jouw product of dienst kun je dit namelijk nog beter afstemmen op de behoeftes van jouw klant. En dat wil je!

brein

Neuromarketing en online klantervaringen

Neuromarketing en online klantervaringen delen een interessante overeenkomst: ze hebben allebei invloed op de beslissingen die consumenten nemen. Neuromarketing richt zich op het begrijpen van hoe het brein reageert op marketingstimuli, terwijl online klantervaringen, en reviews inzicht geven in hoe consumenten een product of dienst ervaren.

 

Waar neuromarketing gebruik maakt van technieken als EEG’s en eye-tracking om te onderzoeken hoe ons brein reageert op marketingprikkels, bieden online klantervaringen door hun authenticiteit waardevol sociaal bewijs voor potentiële klanten. Beide factoren spelen een belangrijke rol in het beslissingsproces van consumenten. Ga maar na; hoe vaak kijk je zelf naar online reviews wanneer je een product online bij een bedrijf bestelt? Geeft een geruststellend gevoel toch? En je zult sneller geneigd zijn om een nieuw product te bestellen, ongeacht of het een goedkoop of duur product is. Kortom: neuromarketing en reviews gaan hand in hand om het vertrouwen in jouw producten te vergroten en om potentiële klanten te overtuigen om een aankoop te doen.

SEO vindt het ook leuk

Oké, dus je hebt die mooie gouden sterren en reviews verzilverd, en nu? Dan is het niet achterover leunen en de sterren het werk laten doen, want hierna moet je aan de slag met de feedback die je van je klanten ontvangt. Is iedereen positief? Top! Maar doe ook zeker wat met de verbeterpunten. Verwerk de antwoorden van reviews bijvoorbeeld in de veelgestelde vragen op jouw website en blijf klanten ook actief om reviews vragen. Hoe meer positieve reviews je hebt, hoe beter dit namelijk is voor de SEO-score van je website.

 

User-generated content als marketingtool is dus zo gek nog niet. Meer weten? Wij helpen je graag om de beste reviews voor jouw website te behalen!