Recepten tonen met Structured Data
Wil je jouw recepten tonen op Google? Maak dan gebruik van Structured Data!
Structured Data is een markup die je toevoegt aan de broncode van je website. Met deze informatie geef je Google meer informatie over jouw recept.
Het voordeel? Recepten worden (sneller en vaker) zichtbaar in Google. Nadat we Structured Data hebben toegevoegd op www.jos-poell.com, heeft Jos Poell mooie posities in Google Zoeken bemachtigd. Bijvoorbeeld met het recept ‘Gebaksbodems met Monchou en Pindakaas’.
Hoe voeg je Structured Data toe?
1. Plaats het script op de juiste plek
Het script voor de structered data plaats je in de head of de body van de receptenpagina. Per recept vul je alle gegevens in die nodig zijn voor de Structured Data.
2.Kies de juiste velden
Hier zie je een voorbeeld met welke velden nodig zijn om de structured data te kunnen tonen op Google. Zoals je ziet is het invullen geen hoge wiskunde. De ingrediënten en instructies kun je nog aanvullen met meerdere items mocht dit nodig zijn.
<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org/”,
“@type”: “Recipe”,
“name”: “TheSequel Koekje”,
“image”: “https://www.thesequel.nl/wp-content/uploads/2023/01/thesequel-koekje.jpg”,
“author”: {
“@type”: “Person”,
“name”: “Wesley”
},
“datePublished”: “2022-11-10”,
“description”: “Het beste koekje die je kunt maken.”,
“prepTime”: “PT20M”,
“cookTime”: “PT30M”,
“totalTime”: “PT50M”,
“recipeYield”: “10 porties”,
“recipeCategory”: “Snack”,
“recipeCuisine”: “Nederlands”,
“keywords”: “koekje, koffie, thesequel”,
“nutrition”: {
“@type”: “NutritionInformation”,
“calories”: “200 calories”
},
“recipeIngredient”: [
“200 gr bloem”,
“75 gr suiker”
],
“recipeInstructions”: [
{
“@type”: “HowToStep”,
“text”: ” Verwarm de over op 200 graden.”
},
{
“@type”: “HowToStep”,
“text”: “Voeg de bloem en suiker in een kom.”
}
]
}
</script>
3. Test de Structured Data
Heb je alle velden juist ingevuld? En staat het script in de head of body? Dan test je de Structured Data via: https://search.google.com/test/rich-results
Vul de URL in. En druk op ‘testen’. Vervolgens zie je of alles goed is ingevuld en of de data juist is geplaatst. Als alles juist is, dan zal bij het kopje ‘Recepten’ een geldig item worden gedetecteerd.
Als je deze opent, kun je alle velden bekijken die je hebt ingevuld op de pagina. Het kan zijn dat er een melding bij staat ‘niet-kritieke problemen’ gevonden.
In dit geval gaat dit over het ontbrekend veld ‘video’. Dit is een optioneel veld, dus dit zal geen problemen geven. Uiteraard kun je er voor kiezen dit veld wel toe te voegen, mocht je een video bij je recept nodig hebben.
4. Beoordelingen toevoegen aan de website
Stap 1 t/m 3 is genoeg om jouw recept te tonen op Google. Maar om nog meer op te vallen heb je de mogelijkheid om beoordelingssterren bij het recept toe te voegen. Dit veld is dus optioneel, maar een goede beoordeling valt extra op tussen alle andere recepten.
Beoordelingssterren voeg je toe door middel van:
- Een eigen reviewsysteem te bouwen en deze in de Structured Data toe te voegen.
- Of gebruik een reviewplugin en koppel deze.
5. Voeg de beoordeling toe aan de Structured Data
Wanneer je een van de opties aan jouw website hebt toegevoegd. Kun je onderaan jouw bestaande Structured Data de aggregrateRating toevoegen. Dit doe je door middel van:
“aggregateRating”: {
“@type”: “AggregateRating”,
“ratingCount”: “18”,
“ratingValue”: “4”
}
Bij de ratingCount vul je het totaal aantal stemmen in die jouw recept heeft gekregen. En bij de ratingValue vul je het gemiddelde in van het totaal aantal stemmen. Dit kan een getal van 0 t/m 5 zijn omdat het hier gaat om maximaal 5 sterren.
6. Test opnieuw
Wanneer dit succesvol is toegevoegd en je test de URL opnieuw, via https://search.google.com/test/rich-results. Dan zal onderaan het recept het veld aggregateRating te zien zijn. Hierna zal dit ook onder jouw recept door middel van sterren en een punt getoond worden.