Tip van Sven

SEA Specialist

Micro targeting met Facebook en Instagram

Binnenkort wordt er een beurs of festival georganiseerd waar jouw doelgroep heen gaat. Je wil graag zichtbaar zijn bij bezoekers met een campagne op social media. Maar personen in de buurt hoeven je campagne niet te zien. Hoe pak je dit aan?

Stap 1: Mensen die onlangs op deze locatie zijn geweest

Als je regelmatig Facebookcampagnes instelt ken je de optie “targeten op locatie” vast wel. Deze optie staat standaard op “mensen die op deze locatie wonen of deze locatie onlangs hebben bezocht”.

Als je deze optie aanpast naar “mensen die onlangs op deze locatie zijn geweest”, dan pakt Facebook de laatste locatie van de telefoon.

Stap 2: Stel een straal in

Hierna stellen we een straal in om een gebied waar de laatste locatie van de Facebook- of Instagrambezoeker is geweest. Standaard geeft Facebook de kleinste straal van 17 km.

Stap 3: Een straal van 1 kilometer?

Een straal van 17 kilometer is veel te groot. We willen een kleiner gebied targeten. Hiervoor hebben we een slim trucje. We gaan de straal nu aanpassen naar 1 kilometer.

Hoe je dit doet leg ik uit in stap 4.

Stap 4: Klik op speld plaatsen

Als je rechtsonder in de map klikt op “speld plaatsen”, dan kunnen we een locatie prikken op de kaart. Precies in het midden van het gebouw, het park of het plein waar het event plaatsvindt. Als voorbeeld nemen we het Lukwelpark in Oosterhout.

En nu hebben we ineens de optie om een straal van 1 km te kiezen. Hoppa, al een stuk beter.

Stap 5: Omliggende wijken uitsluiten

Maar we willen iedereen buiten het event, in omringende wijken uitsluiten. Het is zonde om het budget aan buurtbewoners of toevallige voorbijgangers uit te geven. Hiervoor zoomen we even in.

We gaan uitsluitingslocaties invoeren om het park heen. Hiervoor hebben we nodig: de afstand van de speld en de buitenkant van het park. Ga naar de buitenkant van de huidige straal en zet een speld op dezelfde afstand die je net hebt genoteerd. Zet de straal ook bij deze speld op 1 km, en kies voor ‘locatie uitsluiten’. Dit doe je door met je muis over over de toegevoegde locatie te hooveren en te klikken op het vinkje achteraan.

Tip: Meet eerst de afstand van de speld tot de buitenkant van het park, het plein of het gebouw op.

Stap 6: Doe dit op 4 plekken om de locatie

Doe dit vervolgens op 4 plekken: noord, oost, zuid en west. Als het nodig is kun je nog extra uitsluitingsgebieden toevoegen.

Tadaa, jouw campagne loopt alleen op de locatie waar jouw potentiële klanten op dat moment zijn.

Keer sparren?

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om dit voor jouw bedrijf in te zetten. Voor een recreatiezwembad is het bijvoorbeeld perfect om te targeten op scholen. Richt jij je op winkelend publiek? Zorg dan dat je in het winkelcentrum in de buurt zichtbaar bent.

Wil je een keer vrijblijvend een inspiratiesessie inplannen? Plan je afspraak in op https://thesequel.nl/inspiratiesessie/