4-tips-om-zakelijk-te-scoren-met-instagram

4 tips om zakelijk te scoren met Instagram

Hoeveel tijd besteed jij wekelijks aan jouw Instagram? Post je regelmatig uit naam van je bedrijf? Of doe je er het liefst zo min mogelijk mee? Veel bedrijven maken (te) weinig gebruik van hun Instagramaccount. Zonde, want zo loop je veel engagement en potentiële klanten mis! Met deze vier tips kun je direct scoren met Instagram en genereer je meer traffic naar je site.

Waarom is Instagram zo belangrijk voor jouw bedrijf?

Als bedrijf wil je graag interactie met je volgers. Instagram is, naast Facebook en LinkedIn, hét medium hiervoor. Doordat het kanaal vooral visueel is ingesteld, kun je heel goed storytelling toepassen. Jij bepaalt hoe je jouw verhaal visueel vertelt. Je kunt Instagram zakelijk gebruiken om kennis over te dragen over jouw merk of bedrijf. Met een bedrijfsaccount op Instagram draag je expertise uit naar jouw doelgroep en bouw je aan jouw naamsbekendheid.

Instagram voor de B2C- én B2B-marketingstrategie

“Ik werk met B2B-klanten, die zitten niet op Instagram!” Dit is iets wat we regelmatig horen van klanten die binnen de zakelijke markt werkzaam zijn. Niets is echter minder waar, want juist op Instagram heb je de kans om jouw bedrijf nog beter te positioneren. Zolang de content relevant is voor de doelgroep, ondersteunt het jouw marketingmix. Je zorgt met een zakelijk Instagram account voor aanwezigheid en zichtbaarheid. Hebben veel concurrenten binnen jouw branche geen Instagram, dan kun jij je hierin dus onderscheiden door het wél op een juiste manier in te zetten.

Instagram versus Facebook en LinkedIn

Veel bedrijven maken al gebruik van Facebook en LinkedIn. Instagram gebruiken voor je bedrijf blijkt binnen sommige branches echter nog altijd een ondergeschoven kindje te zijn. Toch heeft Instagram zakelijk inzetten veel voordelen omdat je er een andere doelgroep mee aanspreekt dan op Facebook of LinkedIn.

 

En dan zijn er natuurlijk nog de cijfers. Waar het aantal Instagramgebruikers in 2023 nog altijd stijgende is, lopen de gebruikersaantallen van Facebook momenteel terug. Op LinkedIn zijn de gebruikersaantallen vrijwel gelijk gebleven, maar het is nog steeds een van de grootste mediums om zakelijk vindbaar te zijn. Door onderstaande Instagram tips voor bedrijven toe te passen, haal je mee uit jouw Instagramaccount.

 

instagram-tips-blog

Tip 1: Maak je bedrijf beter vindbaar met hashtags

Een van de makkelijkste dingen die je kunt doen is bepalen wat jouw doelgroep is. Door te bepalen wie je wilt bereiken kun je jouw socialberichten hierop aanpassen. Doe onderzoek naar de juiste hashtags die passen bij jouw merk en doelgroep. Instagramgebruikers zoeken namelijk naar foto’s en profielen die hen interesseren. Door de juiste hashtags te gebruiken maak je jouw account makkelijker vindbaar voor bezoekers. Bekijk jouw bedrijf vanuit het perspectief van je klanten. Wat zou jij interessant vinden om te zien?

Tip 2: Vertel jouw verhaal met beelden én een huisstijl

Niemand is zo goed in jouw verhaal vertellen als jijzelf. Gebruik Instagram daarom om visueel jouw merkidentiteit uit te dragen. Maak aansprekende foto’s voor een professioneel account op Instagram en zet de enthousiaste medewerkers van jouw marketingafdeling in om korte filmpjes te maken over jouw bedrijf en producten. Heb je geen marketingafdeling? Dan kun je het natuurlijk ook zelf doen. Het is wel belangrijk dat je hiervoor hoge kwaliteit foto’s en video’s maakt. Bezoekers blijven namelijk pas ‘hangen’ als ze een mooie of opvallende foto voorbij zien komen. Kies daarnaast ook voor een mooie huisstijl voor jouw bedrijf. Hierdoor maak je jouw posts herkenbaar en met templates zorg je ervoor dat je jouw posts makkelijk een uniform geheel vormen.

Tip 3: Maak een contentkalender

Veel CEO’s en managers zijn vooral resultaatgericht en houden zich minder bezig met ‘een paar fotootjes op Instagram plaatsen’. Toch is Instagram veel meer dan alleen maar lukraak wat foto’s posten. Als er namelijk geen overkoepelende gedachte achter ligt, wordt Instagram inderdaad vaak een wirwar van onsamenhangende foto’s. Maak daarom zelf of met je marketingteam een contentkalender en bemoei je actief met wat je wilt uitdragen als bedrijf. Sluiten alle posts hierop aan en passen de beelden bij het verhaal wat je wilt vertellen? Een contentkalender helpt je ook om consistent dingen te posten, vooruit te plannen en om na te denken over wat je wilt laten zien.

Tip 4: Zet Instagram in als (in)direct verkoopkanaal

De meeste bedrijven worden niet gestart vanuit een filantropische instelling. Als je toch al dagelijks bezig bent om commerciële doelstellingen te behalen, waarom zou je Instagram daar dan niet ook voor gebruiken?

Heb je een kledingwinkel? Show je collecties aan koper en laat je klanten gelijk de juiste producten shoppen met linkjes. Heb je een productiebedrijf dat gericht is op de B2B-markt? Dan kun je met Instagram de kwaliteit van jouw producten uitlichten, je bedrijf goed in beeld brengen en korte, inspirerende achter de schermen-filmpjes opnemen. Tot slot kun je als bedrijf op Instagram ook tips geven over bepaalde diensten of producten. Zo kun je zowel bestaande en potentiële klanten enthousiasmeren voor jouw bedrijf.

Bonustip: Vergeet de cijfers niet

Natuurlijk is Instagram een heel leuk medium, maar je kunt er ook veel mee analyseren. Welke berichten werken het beste? Zijn dit Stories of Reels? En bij welke posts krijg je het meeste engagement? Op basis van deze gegevens kun je jouw Insta-strategie nog verder uitbreiden en optimaliseren. 

 

Klinkt dit je allemaal als abracadabra in de oren en heb je geen idee waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met het opzetten en uitvoeren van een uitgebreide socialmediastrategie.

bonustip-voor-instagram